Ofte stilte spørsmål

  1. Generelle spørsmål
  2. Billetter
  3. Art Stands
  4. Stands
  5. Program
  6. Påmeldinger og konkurranser
  7. Våpen/props  og ordensregler
  8. Hotell & Omegn
  9. Frivillig
  10. Presse
  11. Reklame og andre tjenester

 

Generelle spørsmål

-          Må jeg cosplaye fra tema? Må jeg ha kostyme?

Neida! Temaet på Torucon gjenspeiles i en del dekorasjoner og aktiviteter, men det er ingen begrensninger for hva du kan cosplaye (innen rimelighetens grenser)! Om du ikke har lyst til å komme i kostyme er dette også helt greit! Torucon tvinger ingen til å komme som hverken det ene eller det andre!

-          Når er Torucon?

Torucon 2018: Masters of the Universe går av stabelen 11.-12. august, på Clarion Hotel & Congress.

-          Serveres det mat på Torucon?

Ja! Clarion disker opp med varm mat for våre gjester både lørdag og søndag.  På lørdag serveres det en pastabuffet fra kl. 16:00-18:00. 145;- per person. På søndag serveres en tacobuffet fra 15:00-17:30. 155;- per person.

-          Har dere garderobe tilgjengelig?

Såklart! Ønsker du å oppbevare yttertøy, bager o.l, så har vi en bemannet garderobe i Cosmos, hvor du kan henge fra deg alt du måtte ønske. Garderoben er gratis.

-          Finnes det et sted jeg kan skifte til kostyme?

Dessverre har vi ikke egne skifterom tilgjengelig på Torucon. Dersom du ikke har mulighet til å ankomme i kostymet ditt er det mulig å skifte på toalettene, men vi anbefaler at man unngår å lage kø, og helst kommer ferdig i kostyme. Vi ber også om at gjester unngår å skifte på handicaptoalettet, da dette skal være tilgjengelig for dem som trenger det.

-          Selger dere t-skjorter?

Ja! T-skjorter selges i infodesk, like ved inngangen. 100;- pr stk.

-          Jeg må dra før premieutdelingen! Hva skjer om jeg vinner?

Dersom du vet at du ikke er tilstede under premieutdelingen er det fint om du sier fra på forhånd, så kan vi registrere dette, samt. konktaktinfoen din i tilfelle du vinner noe.

Hvis du må dra brått, eller glemmer å si fra til oss, holder vi på premien din, og prøver å få kontakt med deg/venter på at du kontakter oss, også sender vi den i posten.

-          Jeg har mistet noe på Torucon! Hvordan får jeg det igjen?

Under selve arrangementet oppbevarer vi hittegods i Infostand ved inngangen, sjekk gjerne innom før du drar hvis det er noe du savner. I etterkant av arrangementet legger vi ut en oversikt over gjenglemte ting vi har funnet. Disse tas vare på i ca. 2 uker hvis ingen gjør krav på dem.

-          Er det noen aldersgrense på Torucon?

Nei. Torucon er åpent for alle, fra barnevognalder til pensjonistalder. Vi anbefaler dog at de yngste barna ledsages av en voksen.

-          Er det trygt å sende barnet mitt på Torucon?

Såklart! Torucon er et rusfritt arrangement som er lagt opp til å skulle være både trygt og underholdende for alle! Vårt crew sørger for at alle har det bra og får i seg nok vann. Skulle uhellet være ute, har vi Røde Kors-sertifiserte medics som kan hjelpe til.

-          Er jeg for gammel til å delta på Torucon?

Nei! Uansett om du er forelder, besteforelder eller bare en voksen som digger nerdekultur og kostymer så er du velkommen hos oss!

-          Hvorfor har jeg ikke fått svar på henvendelsen min?

Vi svarer så fort vi kan på alle henvendelser, og prøver å besvare alt innen 1-2 arbeidsdager. Likevel hender det at ting tar lengre tid, og vi ber om forståelse for dette. Noen ganger skyldes det at vi rett og slett ikke har hatt tid til å se over henvendelser, da vi arrangerer Torucon ved siden av jobb, studier og øvrige forpliktelser. Andre ganger kan det hende vi har måttet rådføre oss med andre i arrangørgruppa, eller videresendt mailen din til rett person, noe som kan gjøre at svaret kommer litt senere enn forventet.

-        Er nettsiden tilgjengelig på andre språk?

Nettsiden vår er tilgjengelig på norsk og engelsk. Du kan endre språk ved å holde musepekeren over hjem/home-knappen på nettsidemenyen.

-          Hva er Torucon Afterglow?

Torucon Afterglow er en Facebook-gruppe for alle som har deltatt på Torucon, eller som planlegger å delta på et av Torucons arrangementer. Her kan man dele bilder, finne igjen venner, be om cosplaytips og generelt kose seg med minner fram til neste con!

-          Har dere andre arrangementer?

Hovedarrangementet vårt er såklart Torucon i august, men i løpet av året glimter vi av og til til med andre arrangementer, f.eks  minicons som Toruween og ToruJòl, henholdsvis i oktober og desember. Vi går også i borgertoget på 17.mai, og i PRIDE paraden under Trondheim Pride. Av og til deltar vi også på andre arrangementer hvor vi har blitt invitert til å bidra.

-          Hvorfor har dere ikke flere arrangementer?

Torucon er en organisasjon som drives på frivillig basis, av ildsjeler som dessverre også har jobb, studier og andre forpliktelser i tillegg, som legger beslag på tiden vår. Det går veldig mye planlegging, tid og energi inn i et arrangement som Torucon, og vi bruker store deler av året på å forberede oss til august. Derfor velger vi å dedikere mest mulig tid til det store arrangementet i august, slik at dette skal bli best mulig på alle måter! I perioder hvor det er litt roligere, altså etter august, hender det at vi arrangerer mini-cons, dersom vi har mulighet til det.

-          Hvordan kan jeg få med meg oppdateringer fra Torucon?

Følg oss på sosiale medier: Vi legger ut alt av aktuell informasjon og oppdateringer på Facebook-siden vår. I tillegg har vi også Instagram, Twitter og YouTube!

Billetter

-          Når slippes billettene?

Vi slipper som regel billettene til Torucon i løpet av årets første kvartal, så fort vi har anledning til det. Følg med på Facebook-siden vår for oppdateringer ang. billettslipp.

-          Hvordan kjøper jeg billett?

Billetter kjøpes via billettsiden vår.

-       Hvorfor må navnet på billetten stemme med navn på legitimasjon?
Dersom det skulle oppstå en situasjon hvor du har mistet armbåndsbilletten din, eller noen andre prøver å benytte seg av billetten din, trenger vi å kunne bevise hvem som eier billetten. Dette er kun mulig dersom navn på billett stemmer med gyldig legitimasjon (bankkort med bilde, førerkort, pass etc).
Ved billettkjøp blir man i tillegg registrert som medlem av Torucon, noe som også krever bruk av riktig navn.

-          Kan jeg endre navn på billetten min?

Ja. Dersom du ønsker å gi bort/selge billetten din til noen andre må navnet endres, slik at navnet oppgitt på billetten stemmer med billettinnehaver. For å endre navn på billetten tar du kontakt med Hoopla, som administrer billettsalget vårt. Send en mail til support@hoopla.no, og oppgi din billettreferanse, så ordner de resten.

-          Kan jeg videreselge billetten min?

Ja, dersom du ikke lenger har anledning til å dra på Torucon kan billetten overføres til noen andre. Merk dog at det i følge norsk lov ikke er tillatt å selge billetter til høyere pris enn du betalte i utgangspunktet. Ved salg/bytte av billett må også navnet på billetten endres.

-          Kan jeg få refundert billetten min?

Beklager, men vi har ikke anledning til å refundere kjøpte billetter.

-          Kan jeg kjøpe billett i døra?

Ja, vi selger også billetter i døra på Torucon såfremt vi ikke er utsolgt. Merk at ved kjøp av billett i døra tilkommer det et gebyr på 50;- pr. billett.

-          Tar dere ledsagerbevis på Torucon?

Ja, vi aksepterer ledsagerbevis. Bruker betaler da full pris, og ledsager kommer inn gratis.

Merk at vi kun aksepterer ledsagerbevis i følgende format;

- Ledsagerbevis i form av plastkort med navn og bilde

- Ledsagerbevis i papirformat med navn, bilde og stempel fra kommunen som har utstedt beviset

- Ledsagerbevis i andre format må vises sammen med gyldig legitimasjon, som bankkort, pass, skolebevis el.l. med bilde.

-          Jeg har mistet eller ikke mottatt billetten min, hva gjør jeg?

Hvis du ikke finner igjen billetten din, så anbefaler vi at du dobbeltsjekker den ikke har havnet i spam-filteret ditt, eller at du har bestilt til rett e-postadresse. Finner du fortsatt ikke billetten, så ta kontakt med oss på http://torucon.no/kontakt, så hjelper vi deg!

-          Må jeg printe ut billetten min?

Billetten din får du tilsendt til den e-postadressen du oppga da du bestilte billetten. Du kan velge om du vil laste ned billetten elektronisk til smarttelefon/nettbrett, eller om du vil skrive den ut i papirformat. Så lenge vi kan scanne koden er vi fornøyde!

- Har dere familierabatt?

Ja! Vi tilbyr en egen familiepakke til rabattert pris ved kjøp av minst tre billetter, og er beregnet på foreldre/foresatte med barn opptil 15 år. I tillegg har vi egne Juniorbilletter for barn til og med året de fyller 6 år, som gir gratis inngang i følge med en voksen.  Familiepakken finnes som både dags- og helgepass. Les mer på billettsiden vår.

-          Har dere VIP-billetter?

Nei. Vi ønsker ikke å gjøre forskjell på våre besøkende, så vi har ikke lenger VIP-billetter. Det hender dog at vi gir bort gratisbilletter i premie under diverse konkurranser, så hold utkikk etter disse!

Art Stands

-          Når slipper dere billetter til artstands?

Artstands slippes samtidig som de andre billettene våre, altså i løpet av årets første kvartal. Følg med på facebook-siden vår for å få raskest mulig info om billettslipp.

-          Hvor mange artstands har dere på Torucon?

Vi har plass til 20 artstands.

-          Jeg rakk ikke å bestille billett, kan jeg fortsatt ha artstand?

Om du ikke rakk å reservere deg en stand, kan du forsøke å skrive på event-veggen vår. Det hender at noen må si fra seg standen sin, eller kanskje ønsker å dele med noen, så det er alltids verdt å spørre!

-          Hvor store er bordene?

Arstands er 90x120 cm. I tillegg har hver stand to stoler.

-          Kan jeg ha med en medhjelper/dele standen min med en venn?

Ja, dersom dere ønsker å dele artstand er dette helt greit! Du kan også ha med deg en medhjelper, noe vi anbefaler uansett så du har noen til å passe standen for deg hvis du trenger en pause. Merk at medhjelper da må kjøpe gyldig billett (helgepass/dagspass) utenom.

-          Jeg har ingen assistent, hva gjør jeg?

Null stress! Hvis du trenger en pause, noe å spise eller bare å strekke litt på beina, si fra til noen i crew, så passer vi gjerne på standen din i noen minutter!

-          Jeg trenger mer informasjon!

I god tid før Torucon vil alle som har artstand hos oss motta en info-mail fra standansvarlig, med informasjon om bl.a. rigging av stand og alt annet du trenger å vite. Er det noe du lurer på før den tid, så ta gjerne kontakt med oss!

Stands

-          Jeg ønsker å ha stand på Torucon! Hvordan søker jeg?

Aktører som ønsker å ha kommersielle stands på Torucon bes ta kontakt med oss via vårt kontaktskjema. Mailen vil da videresendes til standansvarlig, som svarer på alt du måtte lure på.  I mailen ber vi deg vennligst oppgi informasjon om standen din som f.eks; hva du ønsker å selge, hva slags bedrift du har, hvor bedriften din er basert, og kontaktinfo.

-          Hva er prisen for å ha stand på Torucon?

Prisen for kommersielle stands kommer an på størrelsen på standen. For mer informasjon, ta konktakt med oss.

-          Kan jeg ha en stand som selger mat på Torucon?

Dessverre har vi ikke muligheten til å ha matsalg, foodtrucks o.l på Torucon, da dette strider mot hotellets egne regler.

Program

-       Når åpner Torucon?

Dørene åpnes klokka 10:00 både lørdag og søndag

-       Hva skjer på Torucon i år?

Det beste svaret på dette spørsmålet finner du på Programsiden vår! Her oppdateres programposter fortløpende, og du kan lese om alle konkurranser, quizer, foredrag, paneler og aktiviteter som foregår på årets arrangement!

-       Hvordan laster man ned programmet?

På Programsiden vår kommer det etter hvert opp en link hvor man kan laste ned årets program som .pdf, både på norsk og engelsk. Finner du ikke linken kan det være fordi vi ikke har rukket å laste opp programmet enda. Du kan også hente deg et program i papirformat i infodesken under selve arrangementet.

-          Kan dere ha cosplay blind date/couples cosplay/skit contest/annet på Torucon i år?

Takk for at du kommer med forslag! Send dem gjerne til oss via kontaktskjemaet! Vi prøver så godt vi kan å ha mange spennende programposter på Torucon, men av og til har vi rett og slett ikke mulighet til å gjennomføre alt pga. mangel på tid/crew, andre ganger har vi prøvd ut noe, funnet ut at det ikke funket så bra, og skrinlagt det. Dersom det vises stor interesse fra publikum for et forslag, vil vi såklart vurdere dette til neste gang.

-          Hvorfor kræsjer ting i programmet?

Torucon er et stort arrangement, med svært mange programposter over kort tid. Vi ønsker å by på et variert program, slik at våre gjester skal ha mye å velge i, over flere interessefelt. Da blir det dessverre slik at noen poster overlapper med hverandre, selv om vi gjør så godt vi kan for at de mest populære programpostene f.eks. Cosplay- og Craftmanship-konkurransen ikke skal kræsje med andre populære poster. Vi forstår at det kan være vanskelig å velge, men det er dessverre lite vi kan gjøre.

Påmeldinger og konkurranser

-          Hvordan melder jeg meg på konkurranser på Torucon?

De fleste konkurranser har påmelding på forhånd via nettsiden. Du går da inn på den enkelte konkurranse via programsiden, og finner link til påmeldingsskjema, samt. frist for påmelding. All informasjon du trenger for å melde deg på skal være tilgjengelig på påmeldingssiden.

-          Jeg finner ikke påmeldingsskjemaet!

Påmeldingsskjema for konkurransene som krever forhåndspåmelding skal ligge på programsiden for hver enkelt konkurranse. Hvis du ikke finner link til skjemaet, kan det være at vi ikke har åpnet for påmelding enda. Hvis skjemaet skal være åpent og du likevel ikke finner det, ber vi deg kontakte oss, da dette kan være en feil på nettsiden.

-          Kan dere holde av en plass for meg i konkurransen?

Nei. Vi har ikke anledning til å holde av plasser. I verste fall kan du melde deg av konkurransen før selve Torucon dersom det viser seg at du ikke blir ferdig med kostymet/prop’en i tide.

-          Kan jeg endre påmeldingen min?

Nei, dessverre. I år er påmeldingene basert i google forms, som gjør at det ikke er mulig å endre på dem når de er sendt inn. Vi ber derfor at du leser nøye over det du har skrevet før du sender inn skjemaet. Dersom det likevel skulle oppstå en feil, så ber vi om at du tar kontakt med oss, så skal vi hjelpe deg!

-          Kan jeg bruke en annen lyd/bilde/videofil enn den jeg har lastet opp?

Nei. Hvis fristen for endring av filer har utgått kan vi ikke ta imot nye filer. Da forholder vi oss til de filene vi har fått.

-          Kan man melde seg på konkurranser på selve dagen?

I Kostymekonkurransen og Chibi Catwalk er det påmelding på dagen, samt. i aktiviteter som f.eks. selfiehunt og QuestHub. Øvrige konkurranser krever påmelding på forhånd.

Du kan lese mer om hvilke krav som stilles i de ulike konkurransene på programsiden til hver konkurranse.

-          Må jeg registrere meg på nettsiden for å delta på en konkurranse?

Nei. I år foregår påmeldinger via google forms. Hvis du ønsker å delta i en konkurranse som krever påmelding på forhånd, krever dette bare at du fyller inn skjemaet på nettsiden.

-          Må jeg framføre noe på scenen under cosplay-konkurransen?

Neida! Hvis du ikke ønsker å fremføre et show på scenen, kan du melde deg på i Craftmanship-kategorien. Dette er for deltakere som kun ønsker å vurderes etter håndtverk. Les mer om dette på siden for Cosplay- og Crafmanship-konkurransen.

Du kan også melde deg på Kostymekonkurransen vår, som er en mer low-key konkurranse av catwalk-typen. Her er det ingen show-bit.

-          Hva slags videoer kan man delta med i FMV-konkurransen?

FMV står for Fan Music Video, som betyr at så lenge videoen består av noe nerdete du er fan av, så er den godkjent – forutsatt at den følger reglene for FMV-konkurransen, som du finner på programsiden. Du velger selv om du vil bruke klipp fra samme serie/spill/franchise, eller om du vil blande ulike medier og serier.

-          Hvordan stemmer jeg på FMV-bidrag?

For å stemme på bidragene må du ha, eller opprette, en google-konto. Logg inn på din google-bruker, og stem på din favoritt-FMV!

Våpen/props  og ordensregler

-Hva slags cosplayvåpen/props er tillatt på Torucon?

For en detaljert oversikt over hva som er tillatt på Torucon, ber vi om  at du sjekker ut ordensreglene våre: https://torucon.no/ordensregler/

Finner du ikke det du lurer på, kan du kontakte oss så svarer vi deg så fort vi kan.

-          Er det noen regler for hvor store/lange props kan være?

Nei, Torucon har ingen begrensninger ift. størrelse på props/cosplayvåpen, så lenge de ikke er av f.eks. massivt tre og kan volde skade på andre. Se ordensreglene våre for detaljert info om hva vi ikke tillater. Vi ber også om at de som bærer på store props tar hensyn til sine omgivelser, for å unngå å skade andre/andres eiendeler.

-          Hvorfor er det ikke tillatt med softguns o.l på Torucon?

Vi tillater ingen funksjonelle, realistiske etterligninger av pistoler, geværer eller lignende. Dette omfatter også luftvåpen, softguns og lignende som er modellert etter ekte skytevåpen, eller som er utformet på en slik måte at det lett kan tas for å være et ekte våpen av andre. Dette ble vedtatt i fjor, på bakgrunn av hendelser rundt om i verden som gjorde at politiet oppfordret sivile til å unngå å bære på slike våpenetterligninger, da de kan virke skremmende på utenforstående, og i verste fall føre til farlige situasjoner.

-          Hvorfor har dere Våpensjekk?

Våpensjekken ved inngangen er for at vi skal forsikre oss om at rekvisitter og cosplayvåpnen som tas med inn på Torucons område er i henhold til ordensreglene. Merk at vaktene våre bruker skjønn, og at rekvisitter/våpen som tidligere har blitt godkjent av oss basert på bilder/beskrivelser vi har blitt tilsendt, kan nektes adgang dersom vaktene mener de ikke er i tråd med ordensreglene.

Våpensjekken har også ansvar for å ta vare på rekvisitter/våpen som ellers ikke tillates på con-området, men som skal benyttes under sceneshow i f.eks. Cosplay- og Craftmanship-konkurransen.

-          Er det tillatt med Free Hugs på Torucon?

Ja, men ikke tving noen til å klemme deg. Stå i ro, og la folk komme til deg. Respekter at ikke alle liker klemmer.

-          Jeg opplevde noe ubehagelig, hva gjør jeg?

Vi ønsker at alle skal føle seg trygge, og ha det fint på Torucon. Det er derfor veldig viktig for oss at du sier fra dersom du opplever noe som er ugreit. Vi har nulltoleranse for trakassering, og dersom du opplever at noen kommer med en ekkel kommentar, trakasserer deg seksuelt eller på annet vis, ønsker vi at du sier fra til en vakt, eller andre medlem i crew, så vi kan ta tak i det. Brudd på våre retningslinjer vil ha konsekvenser, i verste fall utestenging fra dette, og fremtidige arrangement.

Les mer om hva slags oppførsel som ikke er greit på Torucon, og konsekvensene av det, i ordensreglene våre: https://torucon.no/ordensregler/

Hotell & Omegn

-          Har dere hotellrabatt?

Ja, det har vi! I samarbeid med Clarion tilbyr vi spesialpriser på hotellrom for våre besøkende under Torucon.

Bestillingskoden er gyldig så lenge det er ledige rom, og står oppgitt på billetten.

Rompriser:

- Enkeltrom kr 965.- pr døgn

- Dobbeltrom kr 1167.- pr. døgn

- Trippelrom kr 1420.- pr. døgn

Bestillingskoden brukes ved å bestille på mail: groups.cl.trondheim@choice.no,

Evt via telefon: 73925500. Oppgi hvilken romtype du ønsker, og gjerne oppgi kortnummer og utløpsdato på ditt bankkort i mailen. Kortet blir ikke belastet før du ankommer hotellet.

Ytterligere spørsmål ang. hotelltilbudet stilles til Clarion, da dette ikke er i regi av Torucon

-          Er det parkering på Torucon?

Hotellet har en parkeringskjeller (230;- pr. døgn). I tillegg finnes det betalt parkering i området. I midtbyen er det gratis parkering etter klokka 16:00.

-          Hvor er nærmeste minibank?

Vi anbefaler at du har med kontanter på Torucon, da ikke alle stands har muligheten til å ta kortbetaling. Nærmeste minibank blir på sentralstasjonen, ca. ti minutters gange fra hotellet.

-          Hvordan kommer jeg meg til Torucon?

Clarion ligger i umiddelbar nærhet til både bussholdeplasser og Trondheim sentralstasjon. Ved ankomst med tog, er det ca. 10 minutters gange til hotellet via gangbrua fra stasjonen.

Ved ankomst med buss stopper AtBs linjene 19 og 46 på holdeplassen Pirbadet, rett ved hotellet. Linje 3 har Brattøra som nærmeste holdeplass.

Kommer du rett fra flyplassen, stopper Værnesekspressen rett utenfor hotellet.

Frivillig

-          Jeg vil være frivillig på Torucon! Hvor melder jeg meg?

Så flott at du vil være frivillig hos oss! Torucon kunne ikke eksistert uten alle de frivillige som bidrar hvert år. Vi legger ut info både her på nettsiden og på facebook i perioder hvor vi søker etter frivillige. Når det kommer til selve Torucon er denne perioden som regel fra ca. februar til juli. Du vil da finne link til påmeldingsskjema på nettsiden vår, under ‘Om Oss’ – ‘bli frivillig!’.

- Er det noen aldersgrense for frivillige?

For å være frivillig på Torucon må du være minst 16 år. Enkelte verv (f.eks backstage, vakter og Medics) krever at man er fylt 18, da disse medfører et visst ansvar. I tillegg må frivillige være bosatt i Trondheim og omegn, slik at de har anledning til å delta på div. obligatoriske møter i forkant, samt. på opprigg.

-          Kan jeg cosplaye som frivillig?

Nei. Frivillige på Torucon må være iført crew-skjorter og badges, slik at det er tydelig for besøkende hvem som er i crew. Derfor er det heller ikke tillatt å dekke til ansikt o.l som frivillig.  Unntaket er frivillige i dekorgruppa som har jobbet inn nok timer til å få fri under selve Torucon. De deltar da som ordinære besøkende. Toruship-prester har også lov til å være i cosplay, da dette inngår i vervet.

-          Får jeg velge selv hvor jeg skal jobbe under Torucon?

Delvis. Vi prøver å etterkomme alles ønsker ang. frivilligverv, men det kan forekomme at man plasseres et annet sted f.eks. om det blir for mange som ønsker samme verv, hvis det viser seg at noen har kunnskap som egner seg perfekt til å hjelpe i et annet felt, eller dersom oppgaven kun vedvarer i et begrenset tidsrom.

Presse

-          Kan jeg få pressepass til Torucon?

Journalister og andre representanter for media kan få pressepass til arrangementet. Ta kontakt med oss på kontakt@torucon.no for mer informasjon.

-          Jeg ønsker å ta bilder på Torucon, kan jeg få pressepass?

Torucon har både egne, og innleide fotografer. Dersom du ønsker å tilby dine tjenester som fotograf, send oss en mail, og link gjerne til porteføljen din. Avhengig av behov kan det godt hende vi vil ha besøk av deg og kameraet ditt!

Reklame og andre tjenester

Dersom du ønsker at Torucon skal reklamere for eller promotere ditt arrangement, eller ved andre henvendelser fra eksterne aktører, vennligst ta kontakt med oss via nettsiden.

Ønsker du å delta på Torucon som bidragsyter, f.eks. ved å arrangere en aktivitet, eller holde et foredrag? Kontakt oss!