Avtale om databehandling i forbindelse med kjøp av billett til Torucons arrangementer (GDPR)
Bruk av enkelte ord
Denne avtalen handler om personopplysninger, men for enkelhets skyld vil vi bruke ord som “opplysninger”, “informasjon”, eller “data”. Les om personopplysninger på Datatilsynets sider.
For de under 15
Dersom du er yngre enn 15 år, kan du ikke si ja til at vi lagrer opplysninger om deg på egen hånd. Da må du få dine foreldre, fosterforeldre eller lignende til å lese gjennom avtalen og godkjenne på dine vegne.
Behandlingsansvarlig
Behandlingsansvarlig (Torucon) er den som bestemmer hvilke opplysninger som samles inn og hva de brukes til. For å kontakte oss angående personvernspørsmål, send en e-post til vår kontaktperson, eller send oss et brev til den oppgitte adressen..
Kontaktperson
Aurora Schmidt-Brekken Vollvik
aurora.vollvik@torucon.no
Virksomhet
Torucon
Org. nr. 997 804 996
Postadresse
Torucon v/Eirin Ellingsen
Bråmyra 45B
7074 SPONGDAL
Om behandlingen
Hvilke opplysninger som samles inn
Navn
E-post
Telefonnummer
Formålet med innsamling av opplysningene
Informasjonen nevnt ovenfor er nødvendig for at Hoopla skal kunne levere billettjenesten sin på vegne av oss. Den lar oss også bruke deltakerlister og lignende som er nødvendig for at vi skal kunne tilby support, sjekke billetter i døra, og så videre.
Grunnlaget for behandling av opplysningene
Opplysningene er nødvendige for utstedelse av billetter ved forhåndssalg, og ellers nødvendige for identifisering i tilfeller der den berørte for eksempel ikke har anledning til å fremvise billett, enten fordi de har mistet billetten eller mobilen deres har gått tom for strøm.
Hvor lenge opplysningene lagres
Opplysningene vil lagres til arrangementet billetten er til er avsluttet, og én måned etter den tid.
Du har selvfølgelig rett til å få opplysningene dine slettet, men da vil det ikke være mulig å bruke billetten din lenger. Billettene er heller ikke refunderbare.
Databehandlere
Følgende organisasjoner er involvert i behandling av dine opplysninger. Det vil si innsamling, lagring, overføring, og lignende, av opplysningene. Vi har gått inn i en egen databehandleravtale for hver organisasjon, som sier at de ikke kan bruke opplysningene til noe annet enn det vi har avtalt. For de organisasjonene som befinner seg i land utenfor EØS, eller som er multinasjonale selskap med avdelinger utenfor EØS, har vi i tillegg inngått ekstra strenge avtaler for å sikre at opplysningene overføres på en trygg måte dersom de må sendes utenfor EØS-området.
For å få innsyn i avtalene kan du ta kontakt per e-post eller brevpost. Databehandlerne er også pliktige til å gi innsyn i opplysningene de har lagret om deg, og til å rette eller slette dem ved forespørsel.
Hoopla Billettsystem
Hoopla AS
Org.nr.: 997 312 368
+47 22 55 21 00
support@hoopla.no
https://www.hoopla.no/
Formål
Innsamling og lagring av data fra skjema utfylt ved billettkjøp, på vegne av Torucon.
Dine rettigheter
Vi er pliktige til å følge opp dine rettigheter. Dersom du ønsker å benytte deg av noen av rettighetene beskrevet her, kan du sende oss en e-post eller et brev.
Rett til innsyn
Du har rett til å få vite blant annet hvorfor og hvordan vi behandler opplysninger om deg, og hvilke opplysninger vi har lagret. Samtidig er det noen unntak, for eksempel dersom innsynet vil krenke rettighetene og frihetene til andre.
Du skal få tilsendt informasjonen du ber om så snart som mulig, og senest innen en måned.
Les mer om rett til innsyn på Datatilsynets sider.
Rett til retting
Dersom du merker at vi har lagret opplysninger som det som ikke stemmer, har du rett til å be om at vi retter opp i opplysningene. Det finnes derimot mange tilfeller der retting for eksempel ikke er praktisk mulig.
Vi skal rette opplysningene dine så snart som mulig, og senest innen en måned.
Les mer om rett til retting på Datatilsynets sider.
Rett til sletting
I enkelte tilfeller kan du kreve at opplysninger om deg slettes. Dette gjelder for eksempel dersom vi har fått ditt samtykke til å innhente opplysningene dine, og du trekker tilbake samtykket ditt.
Vi skal slette dine opplysninger så snart som mulig, og senest innen en måned.
Les mer om rett til sletting, også kalt “retten til å bli glemt”, på Datatilsynets sider.
Rett til begrensning
Dersom du for eksempel har bedt om retting av opplysningene dine, har du også rett til at all bruk av dine opplysninger opphører mens vi jobber med rettingene. Opplysningene dine vil fremdeles være lagret, men vi kan ikke bruke dem til noe uten din tillatelse. Når en begrensning heves skal du alltid få beskjed først.
Vi skal sørge for at dine data blir begrenset så snart som mulig, og senest innen en måned.
Les mer om rett til begrensning på Datatilsynets sider.
Rett til å protestere
Noen ganger vil vi behandle opplysninger om deg uten å be om ditt samtykke. I disse tilfellene skal vi oppgi en annen juridisk begrunnelse for behandlingen, for eksempel at opplysningene er nødvendige for å utføre tjenesten som du ønsker å benytte deg av. I andre tilfeller kan vi være pålagt ved lov å behandle opplysningene.
Utenom dette har du rett til å protestere på behandlingen. Dersom du protesterer kan vi ikke lenger bruke dine opplysninger. Dersom opplysningene ikke også benyttes i andre sammenhenger, skal de også slettes. Du har også alltid rett til å protestere på bruk av dine opplysninger til direkte markedsføring.
Vi skal svare på din protest så snart som mulig, og senest innen en måned.
Les mer om rett til å protestere på Datatilsynets sider.
Rett til dataportabilitet
Du har rett til å få utlevert dine opplysninger i et format som gjør det lett å lese av et annet system, slik at du enkelt kan få oversikt, eller overføre opplysningene til en annen tjenesteleverandør.
Opplysningene skal overføres kryptert, og vi må kunne bekrefte hvem du er før vi utleverer opplysningene. Denne rettigheten gjelder kun data som er samlet inn direkte fra deg, for eksempel informasjon fra en brukerkonto. Vi må levere dine data så raskt som mulig, men senest innen en måned.
Les mer om rett til dataportabilitet på Datatilsynets sider.
Rett til informasjon
Du har rett til å få lettforståelig informasjon om hvordan vi bruker opplysningene dine, og dine rettigheter. Vi har gjort vårt beste for å skrive så kort og greit som mulig, men dersom noe likevel er vanskelig å forstå kan du sende oss en e-post, kontakte oss på Facebook, eller sende oss et brev. Vi skal prøve så godt vi kan å forklare det du lurer på!